امور کنسولی

صدور گذرنامه مخدوشه

صدور گذرنامه مخدوشه

متقاضیان محترم!

برای درخواست گذرنامه ابتدا می بایست وارد سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir شده و پس از ثبت نام و دریافت رمز، اقدام به تکمیل اطلاعات، بارگذاری فایلهای مرتبط و دریافت رسید کد رهگیری از سامانه مذکور نمایید. بدیهی است بدون دریافت کد رهگیری، صدور گذرنامه به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

  • نکته : هنگام گرفتن کد رهگیری دقت فرمایید افرادی که شماره شناسنامه ندارند یا شماره شناسنامه آن‌ها با شماره ملی‌شان (کد 10 رقمی) یکسان می‌باشد، فقط به جای شماره شناسنامه، عدد 0 را وارد نمایند.

 فیلم آموزش نحوه ثبت نام در سامانه میخک

فیلم آموزش نحوه ثبت درخواست گذرنامه در سامانه میخک

.مدارک لازم جهت صدور گذرنامه آبدیده و مخدوشه: (مخصوص کسانی که گذرنامه ایشان از نظر سفارت جمهوری اسلامی ایران بنا بر دلایل غیرعمد نظیر پاره شدن، خط خوردگی، آب دیدگی و ... مخدوش به حساب آمده و در نتیجه باید گذرنامه تعویض گردد.)
1- رسید کد رهگیری سامانه میخک

2- شرح درخواست مبنی بر چگونگی مخدوشه شدن

3- تکمیل فرم بقای بر تابعیت (فرم شماره 102) (فقط مخصوص افراد بالای 18 سال که گذرنامه پرتغالی و یا گذرنامه کشور ثالث را دارند)

4- شرح درخواست مبنی بر تغییر محل اقامت در صورت تمایل (مخصوص کسانی که کشور محل اقامت آن‌ها در گذرنامه مخدوشه، ایران درج شده است و با دارا بودن مدارک اقامتی معتبر، قصد تغییر کشور محل اقامت از ایران به  پرتغال و یا کشور ثالث را دارند.)

5- شرح درخواست مبنی بر استفاده از درج مهر خروجی مشمولین (مخصوص آقایان مشمول خدمت نظام وظیفه)

6-  (مخصوص بانوان متأهل و فرزندان زیر 18 سال)

(ضروری برای بانوان متأهل و فرزندان زیر 18 سال) در صورت اینکه متقاضی بانوی متاهل و یا فرزند زیر 18 سال باشد باید پدر یا ( زوج ) وارد سامانه میخک شده و در قالب وکالتنامه ( متن رضایت خروج از کشور و صدور گذرنامه ) را انتخاب نموده و کد رهگیری اخذ نماید .  تائید این وکالت منوط به حضور پدر در سفارت با ارائه اصل شناسنامه معتبر می‌باشد . ( هزینه تائید 20 یورو می‌باشد . )

7- اصل شناسنامه معتبر متقاضی : 

نکته مهم : ضروری است شناسنامه افراد بالای 15 سال، عکس‌دار باشد. برای این منظور متقاضی می‌تواند درخواست تعویض شناسنامه را هم زمان با صدور گذرنامه انجام دهد و مدارک لازم را به سفارت ارائه نماید .

نکته مهم : در صورت نداشتن شناسنامه، متقاضی می‌تواند درخواست  صدور المثنی شناسنامه را به همراه صدور گذرنامه  به سفارت ارائه نمایند .

نکته مهم : چنان‌چه اصل شناسنامه در ایران باشد، ضروری است پس از دریافت کد رهگیری از سامانه میخک، یکی از بستگان اصل شناسنامه متقاضی را همراه کد رهگیری به وزارت امور خارجه در تهران (میدان امام خمینی، ساختمان شماره 3، اداره گذرنامه و روادید، بخش مقیمین) و یا دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در اکثر شهرهای بزرگ مانند شیراز، اصفهان، تبریز، بوشهر و مشهد و ... ارائه تا تأییدیه آن از طریق اداره مذکور برای این نمایندگی ارسال گردد. کد رهگیری یا شماره نامه از ایران، همراه مدارک ارسال شود.

نکته مهم : در صورت وقوع طلاق و یا فوت شوهر، باید واقعه مربوط در شناسنامه بانوان ثبت شده باشد.

9- کپی کارت ملی (قدیمی یا هوشمند)

10- ارائه اصل کارت اقامت معتبر متقاضی

11- اصل گذرنامه مخدوشه

12-یک  قطعه عکس پرسنلی  رنگی جدید (مربوط به یک ماه اخیر) تمام رخ با زمینه سفید، بدون عینک، کلاه و شال گردن. عکس خانم‌های بالای 9 سال باحجاب باشد. 

13- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت (مخصوص آقایان)

  • ارائه کپی فیش واریزی ( در صورت مراجعه حضوری امکان پرداخت هزینه در کنسولی وجود دارد . )
  • هزینه درخواست گذرنامه مخدوشه باراول : 180 یورو
  • هزینه درخواست گذرنامه مخدوشه دوم به بالا: 300 یورو
  • تغییر محل اقامت در صورت درخواست و ارائه کارت اقامت معتبر : 20 یورو
  • درج مهر خروجی مشمولین با احراز شراط جهت ذکور : 20 یورو

 

نکته مهم  : - مهر خروج ویژه مشمولین به آقایان متولد بعد از سال 1354 که دارای 18 سال سن و بالاتر که کارت پایان خدمت یا معافیت نداشته و حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، تعلق می‌گیرد.

  نکته مهم  : برای درخواست گذرنامه افراد زیر 18 سال با توجه به ضرورت ثبت نام در  سامانه میخک، توجه داشته باشید که با کد ملی پدر یا سرپرست قانونی طفل ، در سامانه ثبت نام شده و بعد از ورود به سامانه، گزینه «درخواست گذرنامه برای فرزندم» انتخاب و اطلاعات فرزند درج و تکمیل شود..

در صورت نیافتن پاسخ سؤالات خود را از طریق ایمیل کنسولی  پی گیری نمایید. Lis.consulate@mfa.gov.ir

جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می‌توانید در کانال تلگرامی‌کنسولی عضو شوید. Telegram:@iranemblis