امور کنسولی

صدور گذرنامه مفقوده

صدور گذرنامه مفقوده

متقاضیان محترم!

برای درخواست گذرنامه ابتدا می بایست وارد سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir شده و پس از ثبت نام و دریافت رمز، اقدام به تکمیل اطلاعات، بارگذاری فایلهای مرتبط و دریافت رسید کد رهگیری از سامانه مذکور نمایید. بدیهی است بدون دریافت کد رهگیری، صدور گذرنامه به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

  • نکته : هنگام گرفتن کد رهگیری دقت فرمایید افرادی که شماره شناسنامه ندارند یا شماره شناسنامه آن‌ها با شماره ملی‌شان (کد 10 رقمی) یکسان می‌باشد، فقط به جای شماره شناسنامه، عدد 0 را وارد نمایند.

فیلم آموزش نحوه ثبت نام در سامانه میخک

فیلم آموزش نحوه ثبت درخواست گذرنامه در سامانه میخک

.مدارک لازم جهت صدور گذرنامه مفقوده: (مخصوص متقاضیانی  که گذرنامه آن‌ها به مفقود گردیده است .)

1- رسید کد رهگیری سامانه میخک

2- شرح درخواست مبنی بر چگونگی مفقود شدن گذرنامه

3- تکمیل فرم بقای بر تابعیت (فرم شماره 102) (فقط مخصوص افراد بالای 18 سال که گذرنامه  پرتغالی و یا کشور ثالث را دارند، حسب احراز ضرورت امر توسط مامور کنسولی )

4 کسانی که کشور محل اقامت آن‌ها در گذرنامه مفقوده، ایران درج شده و اکنون با دارا بودن مدارک اقامتی معتبر، قصد تغییر کشور محل اقامت از ایران به  پرتغال و یا کشور ثالث را دارندباید در شرح درخواست خود این موضوع را درج نمایند .

5- گزارش مقامات محلی (اداره پلیس) مبنی بر مفقود شدن گذرنامه. لطفاً توجه فرمایید که گزارش پلیس باید روی سربرگ پلیس و همراه با مهر پلیس باشد.

6- اصل شناسنامه معتبر متقاضی :

*نکته مهم : ضروری است شناسنامه افراد بالای 15 سال، عکس‌دار باشد. برای این منظور، می‌توانند هم زمان درخواست تعویض شناسنامه خود را به همراه درخواست صدور گذرنامه به سفارت ارائه دهند

نکته مهم : در صورت  مفقود شدن شناسنامه، متقاضی می‌تواند هم زمان درخواست المثنی شناسنامه خود را با درخواست صدورگذرنامه به سفارت ارائه نماید . 

نکته مهم :  چنان‌چه اصل شناسنامه در ایران باشد، ضروری است پس از دریافت کد رهگیری  در سامانه میخک، یکی از بستگان اصل شناسنامه متقاضی را همراه کد رهگیری به وزارت امور خارجه در تهران (میدان امام خمینی، ساختمان شماره 3، اداره گذرنامه و روادید، بخش مقیمین) و یا دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در اکثر شهرهای بزرگ مانند شیراز، اصفهان، تبریز، بوشهر و مشهد و ... ارائه تا تأییدیه آن از طریق اداره مذکور برای این نمایندگی ارسال گردد. کد رهگیری یا شماره نامه از ایران، همراه مدارک ارسال شود.

نکته مهم :  در صورت وقوع طلاق و یا فوت شوهر، باید واقعه مربوط در شناسنامه بانوان ثبت شده باشد.

10- ارائه اصل کارت اقامت معتبر

 11- حتی المقدور ارائه کپی گذرنامه مفقوده

12- 1 قطعه عکس پرسنلی رنگی جدید (مربوط به یک ماه اخیر) تمام رخ با زمینه سفید، بدون عینک، کلاه و شال گردن. عکس خانم‌های بالای 9 سال باحجاب باشد. 

13- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت (مخصوص آقایان)

  • 14- ارائه کپی فیش واریزی ( در صورت مراجعه حضوری امکان پرداخت هزینه در کنسولی وجود دارد . )
  • هزینه درخواست گذرنامه مفقوده باراول : 180 یورو
  • هزینه درخواست گذرنامه مفقوده دوم به بالا: 300 یورو
  • تغییر محل اقامت در صورت درخواست و ارائه کارت اقامت معتبر : 20 یورو
  • درج مهر خروجی مشمولین با احراز شراط جهت ذکور : 20 یورو

- نکته مهم :  آقایان بالاتر از 50 سال، نیازی به ارسال اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت ندارند.

-نکته :  در گزارش پلیس، حتماً باید مفقود شدن گذرنامه ایرانی درخواست کننده ذکر شده باشد.

- نکته : مهر خروج ویژه مشمولین به آقایان متولد بعد از سال 1354 که دارای 18 سال سن و بالاتر که کارت پایان خدمت یا معافی نداشته و حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، تعلق می‌گیرد.

کلیه فرم‌های افراد زیر 18 سال بایستی توسط پدر یا جد پدری یا قیم قانونی امضا گردد.

-  نکته : برای درخواست گذرنامه افراد زیر 18 سال با توجه به ضرورت ثبت نام در سامانه میخک، توجه داشته باشید که با کد ملی پدر یا سرپرست قانونی بچه، در سامانه ثبت نام شده و بعد از ورود به سامانه، گزینه «درخواست گذرنامه برای فرزندم» انتخاب و اطلاعات فرزند درج و تکمیل شود.

در صورت نیافتن پاسخ سؤالات خود از طریق ایمیل کنسولی  پی گیری نمایید . lis.consulate@mfa.gov.ir

جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می‌توانید در کانال تلگرامی‌کنسولی  عضو شوید. 

Telegram:@iranembliS